Întreținerea centralei termice. În ce situații NU este necesară intervenția instalatorului

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print
Share on whatsapp

Majoritatea impedimentelor întâmpinate de utilizatorii unei centrale termice se datorează unei utilizări inadecvate a echipamentului de încălzire, nu unor defecțiuni tehnice. Specialiștii Ariston prezintă principalele situații ce pot cauza funcționarea defectuoasă a instalației de încălzire, oferind, totodată, recomandări și indicații practice ce pot fi puse în aplicare chiar de către tine.

Cele mai comune probleme: lipsa apei și oprirea gazului

Acest tip de informații ar fi bine să le ceri firmei care vă instalează centrala, la finalul operațiunii. O simplă verificare și remediere te poate scuti de telefoane și stres inutil.

În primul rând, trebuie să te asiguri că instalațiile conectate la centrală – de gaz, de electricitate, apă, radiatoarele și evacuarea – funcționează corect și sunt bine reglate și întreținute. Astfel, cele mai întâlnite probleme ale centralei termice, care se pot rezolva fără ajutorul unui specialist autorizat, sunt lipsa apei din instalație și oprirea gazului de către senzorii de protecție.

În cazul lipsei apei din instalație se recomandă refacerea presiunii din centrală, de la robinetul de umplere. Prin verificarea indicației manometrului centralei, presiunea corectă a apei trebuie să fie între 1-2 bari, așa cum este specificat și în manualul de utilizare.

Oprirea gazului de către senzorii de protecție poate apărea și în urma folosirii excesive a solvenților (substanțe chimice volatile) sau a scurgerilor de gaz de la aparatul de gătit  în apropierea detectorului de gaz. Pentru a soluționa această situație, este necesară rearmarea electrovanei din afara locuinței, conform instructajului primit de la firma de gaz care a instalat dispozitivul.

Probleme pe care le eviți instalând centrala cu profesioniști

De asemenea, înainte de a chema firma de service, trebuie să ai în vedere și următoarele cauze:

  • Kitul de evacuare gaze este acoperit de gheață;
  • Presiunea gazului nu este suficientă. Acestă verificare se poate face simplu, prin aprinderea aragazului;
  • Alimentarea electrică a centralei nu funcționează.

Cele mai multe astfel de situații pot fi evitate încă de la instalarea centralei și punerea sa în funcțiune în mod corect de către o firma autorizată, dar mai ales prin întreținerea anuală e echipamentului de încălzire.

Cartea centralei, afișajul inteligent  și utilizarea responsabilă

Prezența unui centru service poate fi suplinită ușor în unele cazuri, prin simpla familiarizare cu informațiile din manualul de utilizare al centralei. Centralele de generație nouă beneficiază de un sistem de afișaj care indică tipul de eroare detectat, soluționarea acesteia fiind explicată în detaliu în manualul de utilizare. Dacă nu este cazul de afișaj inteligent, manualul de utilizare vă poate ghida ușor printre toate semnele și simbolurile centralei.

De altfel, pentru protecția echipamentului de încălzire, dar și eficientizarea costurilor, îndeosebi în sezonul rece, se recomandă folosirea funcției „auto” a centralei și utilizarea senzorilor de interior și/sau exterior (termostat, sondă de temperatură), destinate menținerii unei temperaturi ambientale constante, indiferent de oscilațiile sale externe.

Verificările și reviziile tehnice periodice se fac în sezonul cald

Verificarea Tehnică Periodică (VTP), este o operațiune obligatorie, conform prescripțiilor tehnice ISCIR (PT-A1),pentru utilizarea în siguranță a echipamentelor de încălzire. Această activitate, realizată de un specialist autorizat ISCIR, constă în verificarea instalației și a centralei cu scopul de a testa randamentul sistemului de încălzire și de a regla arderile. Pe lângă siguranța oferită de această operațiune, lipsa VTP-ului o dată la doi ani, poate duce la sistarea furnizării cu gaz a locuinței.

Totodată, pentru a păstra eficiența și buna funcționare a echipamentului de încălzire este obligatoriu ca centralele termice să beneficieze de serviciile anuale de revizie tehnică și întreținere, efectuate de către un centru service autorizat de producător.

Pentru a ne bucura pe termen lung de condițiile de siguranță, confort termic și economiile realizate la facturile de energie, este important ca echipamentul de încălzire să fie pregătit din timp pentru sezonul rece. De aceea, pentru buna funcționare a centralei în lunile de toamnă-iarnă, este bine ca efectuarea anuală a reviziilor să aibă loc în perioada aprilie – august. 

În cazul centralelor în condensare, operațiunile de întreținere care asigură buna funcționare trebuie să includă obligatoriu o serie de verificări, precum cea a calității agentului termic, a dispozitivelor de siguranță din centrală, a căilor de evacuare a gazelor arse și a condensului. De asemenea, este obligatorie și curățarea schimbătorului de căldură principal pentru a păstra perfomanțele și funcționarea corectă a centralei.

Sursa: Ariston Thermo România

Iți place ce vezi? Abonează-te

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Newsletter Sporul casei

Primești pe email ultimele articole și oferte de produse