Despre garantiile oferite de catre dezvoltatorii imobiliari. Mituri si realitati - Sporul casei - Soluţii şi idei pentru casă şi grădină Despre garantiile oferite de catre dezvoltatorii imobiliari. Mituri si realitati - Sporul casei - Soluţii şi idei pentru casă şi grădină

Despre garantiile oferite de catre dezvoltatorii imobiliari. Mituri si realitati

Apariţia ansamblurilor rezidenţiale noi a generat o prima alegere foarte importanta, pentru cei care isi cauta o locuinta: apartament într-un bloc nou sau într-unul vechi? Dincolo de diversele argumentele de natura strict personala, apartamentele din blocurile noi au, sau ar trebui sa aiba, cel putin un avantaj: garanţiile de care poate beneficia orice locatar când se confruntă cu probleme în apartament şi de care, într-o locuinţă dintr-un bloc vechi, nu beneficiaza.

De la probleme minore legate de finisaje până la disfuncţionalităţi mai ample, cumpărătorul unui apartament într-un bloc nou poate solicita, în perioada de garanţie, intervenţia dezvoltatorului, care are şi calitatea de vânzător, sau a constructorului, pentru remedierea respectivelor probleme.

Subiectul este unul controversat pentru ca exista atat dezvoltatori şi constructori care nu îşi respectă obligaţiile, dar şi cumpărători care pun în responsabilitatea acestora inclusiv aspecte care ţin de o bună întreţinere si utilizare, de care sunt exclusiv raspuzatori.

Ce sunt garanţiile şi cum poţi beneficia de ele?

Prin intermediul garanţiei unei locuinţe, cumpărătorul unui apartament nou poate beneficia pe o perioadă de timp determinata, de reparaţii şi intervenţii în propriul apartament şi/sau în spaţiile comune ale ansamblului rezidenţial fără a suporta cheltuieli suplimentare, costurile acestor reparaţii şi intervenţii fiind acoperite de dezvoltatorul sau de constructorul ansamblului rezidenţial în baza garanţiilor contractuale şi legale.

De regulă, dezvoltatorii serioşi, având şi calitatea de vânzători de locuinţe, garantează pentru viciile ascunse ivite într-un termen de 2-3 ani de la vânzare, timp în care, dacă clientul reclamă probleme în apartament, acestea sunt rezolvate pe cheltuiala dezvoltatorului. În cazul în care există intervenţii în apartament în această perioadă, garanţia pentru lucrarea de reparatii efectuata este acordată direct de firma care s-a ocupat de reparaţii şi nu de vânzătorul apartamentului. În acest caz, perioada de garantie acordată de firma care s-a ocupat de reparatii variază în funcţie de complexitatea lucrării.

Totuşi, pentru ca dezvoltatorul să fie răspunzător pentru aceste probleme apărute, conform Codului Civil, sunt necesare expertize tehnice de specialitate în acest interval de 2-3 ani care să demonstreze că deficienţele sunt cauzate de vicii pe care persoana care a achiziţionat apartamentul nu le putea descoperi la data cumpărării lui.

Pe lângă garanţia pentru vicii ascunse acordată de dezvoltatorul-vânzător, există conform legii o garanţie pentru vicii ascunse ale construcţiei, valabilă 10 ani de la recepţia lucrării, în timp ce eventualele vicii ale structurii de rezistenţă sunt garantate pe toată durata de existenţă a constructiei. În acest caz însă, nu dezvoltatorul, ci factorii implicaţi în ridicarea construcţiei sunt răspunzători pentru aceste vicii – de la proiectant, la specialistul verificator de proiecte atestat, producătorii şi furnizorii de materiale de construcţie, dirigintele de specialitate etc.

 

Răspunderea in privinta garanţiilor locuinţelor

Chiar dacă nu în toate contractele de vânzare-cumpărare sunt stipulate clar garanţiile acordate, dezvoltatorii şi constructorii avand falsa impresie că, dacă nu le menţionează, nu sunt răspunzători, exista o serie de garantii pentru care sunt raspuzatori indiferent de ce este stipulat in scris: exista prevederi legale clare care reglementează astfel de situaţii, printre care Codul Civil şi Legea 10/1995.

Cumpărătorii, la randul lor, trebuie sa se informeze, astfel incat sa fie la curent atat cu prevederile legale, cat si cu situatia financiara a dezvoltatorilor, deoarece dezvoltatorii care au intrat în faliment nu mai pot fi traşi la răspundere. Atentie marita si la aşa-zişii dezvoltatori persoane-fizice, care îi propun clientului să meargă pe principiul unei înţelegeri verbale, promiţând că vor rezolva eventualele probleme, dar care nu îşi îndeplinesc ulterior aceste promisiuni. In cazul persoanelor juridice, o sursa foarte buna pentru situatiile financiare periodice (bilanturi) este Ministerul de Finante, iar pentru verificarea insolventelor si intrarilor in faliment exista site-uri specializate. Pentru lucrarile „la negru” nu exista nici un fel de protectie legala.

Un alt aspect important este cel al existenţei unei asociaţii de proprietari. După expirarea garanţiei acordate de dezvoltatorul-vânzător (cu excepţia garanţiei pentru vicii ascunse de structură a clădirii, care este valabilă pe toata durata de existenţă a acesteia), Asociaţia de Proprietari a oricărui imobil este exclusiv responsabilă de buna întreţinere a spaţiilor comune. Chiar dacă locatarii îl trag aproape întotdeauna la răspundere pe dezvoltator, nu trebuie uitat că o asociaţie are nu doar drepturi, ci şi obligaţii, prevazute expres in Legea 230 / 2007, cu modificarile ulterioare.

Vicii ascunse versus vicii aparente

Principala diferenţă între viciile ascunse şi cele aparente stă în posibilitatea de a observa sau nu eventualele probleme cu ochiul liber la momentul preluării locuinţei. De aceea, înainte de încheierea tranzacţiei, clientul ar trebui să fie atent la toate detaliile, de la instalaţii, la finisaje, şi, obligatoriu, să efectueze o vizită la locuinţă în compania unui specialist în construcţii. Orice deficienţă constată de cumpărător până la data predării, trebuie remediată de dezvoltatorul-vânzător în cel mai scurt timp.

Cartea tehnică, cartea calităţii unei construcţii

Un client poate afla toate detaliile privind calitatea construcţiei unui imobil din cartea tehnică a acestuia, pe care o poate consulta înainte de achiziţionarea locuinţei. Alături de detaliile privind execuţia, cartea tehnică include şi garanţia imobilului acordată de constructor. O garanţie pe o perioadă restrânsă de timp ar trebui să fie un prim semnal privind calitatea la care a fost realizată respectiva construcţie.

Material realizat cu sprijinul Adama.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *