Ce să NU faci când lucrezi de acasă

Când lucrezi de acasă devii propriul șef – ceea ce probabil că ți-ai dorit de multe ori, când chiar aveai un șef pe lângă tine, care îți făcea programul, îți dădea termenele, îți programa cursurile, pauzele, și găsea întotdeauna ceva cu care să te motiveze, în mod negativ sau pozitiv.

Când lucrezi de acasă, motivația extrinsecă dispare brusc, și rămâi doar cu semnalele electronice ale ordinelor și cerințelor de la birou, sub forma de email-uri, sau mesaje pe diverse platforme de mesagerie. 

Lucrând de acasă, pe lângă munca efectivă pe care o faci, trebuie să te ocupi și de toate treburile administrative și organizatorice care înainte îți erau servite pe tavă: organizarea programului, organizarea și curățenia spațiului, stabilirea orei pentru prânz, organizarea biroului, stabiliarea orei de deschidere și închidere a programului, limitele de spațiu și timp personal….și toate celelalte lucruri plăcute și mărunte care îți plăceau la serviciu.

Acasă, în lipsa motivațiilor extrinseci, trebuie să fii disciplinat și foarte hotărât ca să poţi să rezista doar cu un un laptop, un telefon, un Zoom / WhatsApp. Trebuie să-ți limitezi singur timpul de bârfe pe internet și breaking news-uri, altfel te trezeșți că este după-amiază și încă nu ai lucrat nimic, iar mâine dimineața e predarea de proiect…

Pe scurt, e altceva să fii propriul șef, dar, ca și mine, ai deja câteva luni de experiență și ți-ai dat seama “cu ce se mănâncă acest fel de mâncare”. Ți-ai dat seama ce să faci ca să-ți fie bine. 

Acum vorbim despre ce să NU faci când lucrezi de acasă, pentru a nu-ți îngreuna singur viața.

Sursa imagine: https://www.personneltoday.com

1. Nu lucra de pe canapea

În ghidul nostru despre amenajarea biroului de acasă, prima recomandare este să-ți faci un loc dedicat pentru birou și să-l delimitezi cumva, fizic și/sau temporal, de restul activităților din casă.

Delimitat fizic, adică să lucrezi undeva unde nu are acces oricine, oricând. Delimitarea temporală înseamnă să lucrezi, pe cât posibil, în orele din zi în care familia ta este cel mai puțin activă / intruzivă.

În acest context, să lucrezi de pe canapeaua din living, ori de pe colțul mesei de la bucătărie, nu este o soluție viabilă – poate doar dacă locuiești singur sau ești singur acasă o bună parte a zilei.

În plus, ergonomia este importantă! Canapeaua sau fotoliul din fața televizorului nu sunt făcute pentru lucru, ci pentru relaxare. Lucrul implică concentrare, iar asta se va simți și se va vedea în toți mușchii corpului tău, de la spate, până la brațe și până la față. COmanda-ti un scaun de birou si te vei incadra mai bine atat mental cat si fizic in zona de birou.

Ergonomia si ordinea sunt importante și pentru partea fizică și pentru partea mentală a muncii, așa că respectă-ți munca și corpul și stai cum trebuie, la un birou cum trebuie!

Dacă lucrezi cu hârtii, mostre, piese, ștampile, plus laptop și accesorii, îți trebuie categoric un birou cu depozitari si rafturi diverse pentru hartiile de la munca. 

Pare comod, nu-i asa? NU este!

2. Nu face alte treburi în timpul jobului

Cel puțin nu neprogramat.

Să lucrezi de acasă înseamnă, într-adevăr, că poți să îți faci propriul program – cel puțin pentru o parte din zi.

Mai înseamnă și dacă ai timpi morți, ori perioade de așteptare, nu mai ești obligat să stai în același loc, prefăcându-te ocupat. Poți profita de aceste pauze să ieși la o plimbare, să faci câteva cumpărături sau să gătești ceva ușor.

Mai înseamnă și că ai mai multe șanse să ajungi la antrenamentele după care tânjești.

Dar asta doar daca reușești să programezi aceste lucruri sau știi exact cât va dura o anumită perioadă liberă de sarcini de la serviciu. Dacă nu știi, rămâi prin zonă, fară să te apuci de gătit feluri complicate sau de cine-știe-ce curățenie periodică – riști să le faci prost pe ambele.

În principiu, este mult mai bine să-ți faci un program, chiar și dacă lucrezi de acasă. Marele avantaj este că îl faci tu, nu îl fac alții.

Sursa imagine: https://www.rte.ie

3. Nu lucra în timpul liber

Da, și când lucrezi de acasă trebuie să ai timp liber, timp pentru familie, timp pentru tine. Dacă ai tendința să te ocupi de treburile casnice în timpul programului, cu siguranță vei fi tentat să mai trimiți niște email-uri după ce programul zilnic s-a terminat.

Chiar și statul la calculator în scopuri de socializare sau distracție (jocuri, filme, etc) devine obositor, redundant și acumulează stress. Mintea ta face teoretic altceva, dar corpul tot obosit și stresat este, romind același tip de stimuli, din aceleași surse. 

Soluția este să îți iei cu adevărat acel timp liber și să-l folosești pentru cu totul altceva decât munca / stat la calculator: sport, joaca cu copiii, hobby-uri, întâlniri cu prietenii.

Distanțarea fizică și psihică de muncă face extraordinar de bine și îți dă un reset total. 

Daca iesi in natura, profita de natura!

4. Nu sta la birou toată ziua. Ia-ți pauze

Pauzele sunt indicate în timpul oricărei zile de lucru.  Este foarte ușor să fii complet absorbit de muncă și chiar mai riscant să se întâmple asta acasă, unde nu te mai invită nimeni la cafea / țigară / gustare.

Așadar propune-ți să iei pauze. Pentru prânz, pentru cafea, pentru ieșit să faci un mic comision. Sau pentru lucruri mai apropiate și la fel de expeditive: termină acel capitol de carte (dar nu trece la următorul!), spală vasele, sună un prieten. Deconectează-te temporar de la ce faci și mișcă-ți corpul puțin. Îți face bine.

Ia-ti pauze. Intinde muschii. Misca-te! Sursa imagine: https://www.wholefamilyliving.com/

5. Nu uita să socializezi cu colegii

Telefoanele pentru rezolvat urgente, ședințele pe Zoom și diversele remindere sunt moduri de a ține legătura din punct de vedere profesional cu colegii.

Dar atunci când lucrați fizic într-un spațiu dedicat, aveați și alte tipuri de interacțiuni, nu-i așa? Povesteați despre copii la cafeaua de dimineața, mai ieșeați la câte un ceai după program, mai organizați diferite mici evenimente…

Lucrul de acasă nu îți permite să încingi o discuție rapidă cu colegii despre starea parcurilor pentru copii sau a pistelor de bicicletă, dar mai poți suna din când în când câte o persoană să o întrebi pe ea personal, cum îi este, nu-i așa?

Interacțiunile personale sunt însă cu 2 tăișuri: sunt mai profunde și mai pline de sens când nu există mediul protector al unui spațiu public, dar dacă nu ești atent, te pot atrage într-o zonă prea personală, în care nu te simți prea confortabil. Păstrează echilibrul și fii un bun campanion, dar păstrează și discreția și o oarecare distanță.

Fii dragut si sustine-i moral pe cei cu care lucrezi. Si tu te vei simti mai bine! Sursa imagine: https://www.smarterbusiness.telstra.com.au/

6. Libertatea de a valorifica timpul mai bine

Muncește când ești cel mai productiv. Dacă te trezești la 6 dimineața, te simți odihnit și în casă e liniște pentru încă vreo 2 ore, profită și fă o parte din treabă! Or dacă momentele tale de grație sunt seara, când copiii sunt la joacă, dă-i bice atunci și lasă pentru orele convenționale de lucru chestiile ușoare și trimiterea corespondenței.

Fii sigur că și colegii tăi înțeleg acest program al tău, dacă îi interesează de ce mai lipsești de la laptop în timpul zilei. Fii sigur și că ai comunicat aceste ore neortodoxe de lucru și celor interesați din companie sau dintre partenerii tăi și că ei sunt confortabili cu propunerea ta de program.

Lucrul de acasă este o șansă unică să-ți organizezi programul după ceasul tău biologic și programul familiei, dar asta nu înseamnă să-i încurci pe alții. 

Inspiră-te din selecția noastră de produse pentru casă si grădină

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Modifica Preferintele Cookies